Iedereen is er maar druk mee. Social media is vaak iets wat bedrijven er een beetje bij doen. “Omdat iedereen het doet”. Maar hoe kun jij social media zo inzetten dat het mes aan alle kanten snijdt?
Van wie neem jij eerder iets aan? Van een bedrijf óf van een persoon? Mensen doen zaken met mensen, dus probeer vanuit die mindset ook je social media strategie in te zetten. Maar kijk uit! Veel mensen die alleen maar over zichzelf praten en er niet of nauwelijks over nadenken waar ik behoefte aan zou hebben. Dus stop met over jezelf te praten en vertel eens iets wat ik interessant vind. Iets waar ik zelf mee aan de slag kan of ik mijn probleem mee kan oplossen. Dan ga ik jou onthouden, dan blijf je hangen.
Stop met over jezelf te praten en vertel
eens iets wat ik interessant vind.
Je merkt het, ik praat niet over jouw bedrijf. Ik praat over jou! Hoe kan jij of jouw collega het verschil maken voor mij? En in deze blog nog belangrijker: Hoe kan jij ervoor zorgen dat jij en je collega een merk worden binnen het merk van je bedrijf? Blijf lezen! ????
1) Verander de mindset op kantoor
“LinkedIn is niks voor mij!”
“Ik heb geen tijd voor social media!”
“We hebben het druk zat!”
“Ik ben meer dan mijn bedrijf, mijn socials zijn privé”
“Wat heb ik nou te vertellen?”
“Onze klanten zitten niet op social media”
Ik denk dat ik nog wel even door kan gaan met de dooddoeners die ik wekelijks te verwerken krijg op de werkvloer bij opdrachtgevers. Zo zonde, want veelal blijkt het meer een angst te zijn, dan een gegronde reden om het niet te doen.
Dus laat je collega’s weten wat het belang van social media is voor het bedrijf én voor hun professionele carrière. Iedereen die je leert kennen voeg je toe aan je sociale netwerk, zodat je hen frequent in aanraking kan laten komen met jou als merk. Word waardevol voor je netwerk.
2) Doen!
Er zijn honderden redenen te bedenken waarom volgende week beter uitkomt om te beginnen met social media, er is altijd iets belangrijker. Nou, ik heb nieuws voor je. Als je social media serieus wilt inzetten voor jouw corporate merk of je eigen merk, zul je er structureel tijd voor moeten reserveren.
Maar dat zijn uren waar
we geen geld aan verdienen!
Dat klopt. Niet direct. Maar deze investering in je sociale netwerk gaat zich zeker weten uitbetalen in de toekomst! Dus niet meer uitstellen en gewoon gaan doen! ????????
3) Maar waar moet ik over praten dan?
Goeie vraag! Ik wil dat je weet dat dit niet de eerste vraag zou moeten zijn. De juiste eerste vraag is: Wie wil ik bereiken via social media. Als je dit weet, kun je gericht nadenken over de uitdagingen van deze doelgroep wat betreft jouw dienstverlening. Voor iedere uitdaging kun jij een set aan berichten schrijven, die aansluiten op hun behoeften. Ieder probleem van je doelgroep is een bericht die direct in de behoefte van deze groep speelt.
4) Plaats frequent een bericht
Zorg ervoor dat je frequent een waardevolle post schrijft. Op deze manier komt je netwerk meerdere malen in aanraking met jou als merk en is de kans dat jij blijft hangen groter. Wees niet bang dat je te vaak iets plaatst, hier hoef je je pas zorgen over te maken vanaf 5-6 berichten per dag per platform.
Als je dit kunt bewerkstelligen voor jezelf, zul je merken dat jij al een merk op zich wordt. Waar jij werkt, wordt van ondergeschikt belang. Jij begrijpt mij, ik wil dat jij mij helpt. Ik vertrouw jou, dus de organisatie waar jij voor gekozen zal ook wel goed zijn.
5) Praat veel over hetzelfde onderwerp
Praat vooral niet één keer over een onderwerp, maar probeer hier vanuit verschillende invalshoeken op terug te komen. Voor ons zou een onderwerp ‘content marketing’ zijn, waarna we allemaal kleine problemen definiëren waar onze doelgroep tegenaan kan lopen. Ieder probleem is een post op zichzelf, die gezamenlijk allemaal over hetzelfde onderwerp gaan. Wees consistent in je verhaal!
Hoe ga jij beginnen?
Spannend? Dat kan ik me voorstellen! Zeker als je het niet zo vaak doet. Creëer een stok achter de deur door je collega uit te dagen samen een deadline te stellen. Ik weet zeker dat jullie elkaar naar een hoger level kunnen tillen. Wil je zonder een collega aan de slag? Stuur je bericht dan eerst in een chat naar mij toe, kan ik je misschien wat tippies geven.
Heel veel succes!