blog

Online succes met je website (6 tips)

Je staat er niet alleen voor! Er zijn zóveel ondernemers die wel een website hebben, maar er niet het resultaat uithalen als dat ze zouden willen. Mijn naam is Roel Willemse van Virtuele Helden en ik spreek ondernemers uit de meest uiteenlopende branches wekelijks over dit probleem. Hoe kan het nou dat dit een universeel probleem lijkt voor organisaties uit alle branches? En belangrijker, hoe kan jij dat patroon doorbreken?

Je weet wat ze zeggen over de kraan bij de loodgieter. Virtuele Helden had 8 jaar geleden ook gewoon een website en je raadt het al; zonder enige vorm van online succes. Er werd netjes verteld wie we waren en wat we deden, maar was gewoon een duur visitekaartje. Een mooi affiche, alleen zonder zichtbaarheid. En laat zichtbaarheid nou net één van de factoren van (online) succes zijn. 😉

Zomaar een website
is gewoon een duur visitekaartje

Om dit probleem voor jezelf te tackelen is het belangrijk om te beseffen dat jij vooral moet blijven doen waar je goed in bent. Een goede website ontwikkelen en verleidende marketingcampagnes voeren zijn specialisaties op zich, vindt een partner en zorg dat je dit uitbesteed. In de samenwerking met jouw online partner is het van belang dat jij goed weet wat je wilt en als steuntje in de rug heb ik 6 tips/ inzichten voor je opgesteld.

1) Zorg dat je top-of-mind bent

Ben je op zoek naar online succes? In jouw zoektocht naar online succes met jouw website, hoop je een geschikte leverancier te vinden die als verlengstuk van jullie organisatie aan de slag gaat met de website. Die samenwerking komt het beste tot zijn recht als jij als geduchte sparringpartner op kan treden en op hoofdlijnen top-of-mind bent. Weet je globaal wat je wilt en hoe dat zich verhoudt tot de mogelijkheden anno 2018? Wees kritisch op de adviezen van jouw leverancier en houd elkaar scherp tijdens het proces. Dat zorgt voor een écht goede (en leuke!) samenwerking.

Top-of-mind zijn of blijven in een vakgebied dat niets met je core-business te maken heeft, lijkt me lastig. Hoe gaaf zou het dan zijn als je een leverancier treft die jou top-of-mind houdt? Spreek daarom ook vooral de wens uit om betrokken te worden in de processen. Je zult zien dat de echte toppers in het voortraject vanzelf overblijven en jij de juiste partner vindt!

2) Bepaal de definitie van Online succes

Online succes is een keuze. Een website nemen omdat een website er nou éénmaal bij hoort, is niet de juiste beweegreden voor een goede én waardevolle website. Natuurlijk zijn er altijd organisaties die de website niet nodig hebben voor new business, maar meer als een professioneel verlengstuk van hun organisatie. In dit artikel ga ik er niet vanuit dat jij in die categorie valt.

Het succes van jouw website wordt voor een groot deel in het voortraject bepaald. Wat betekent online succes eigenlijk voor jouw organisatie? Hoe kunnen we dit succes meetbaar maken en hoe zorgen we ervoor dat iedere pagina in het teken van deze definitie staat?

Probeer voor jezelf meerdere gradaties van online succes te definiëren. Zo kan een inschrijving op een nieuwsbrief al een kleine conversie zijn, die eventueel later kan leiden tot een grote conversie (hoofddoel). Ga met je leverancier in overleg om dit op voorhand vast te stellen.

Maak alle interactie
meetbaar op de website

3) Stel de doelgroep vast (en ga deze zoeken!)

De vraag ‘Wie is mijn doelgroep’ wordt doorgaans beantwoord met een omschrijving van het huidige klantprofiel. De grap is dat je jouw doelgroep zelf mag kiezen! Dit kunnen best andere organisaties zijn dan waar je momenteel voor werkt. Wie is je doelgroep? Met andere worden: Voor wie maken we de website?

Zorg dat foto’s en tone of voice afgestemd zijn op jouw doelgroep(en). Welk probleem los je voor hun op en hoe worden bezoekers door de website begeleid? En het belangrijkste: Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers verleidt worden om over te gaan tot conversie (bijvoorbeeld een aankoop of aanvraag van product)?

In de zoektocht naar jullie doelgroep kun je social media al heel mooi inzetten. Probeer een aantal berichten op verschillende doelgroepen te richten via bijvoorbeeld Facebook en kijk waar de meeste interactie ontstaat.

4) Maak een website voor 25% van jouw budget

De ontwikkeling van een website is veelal een grote investering. Ik wil graag benadrukken dat het een slecht idee is om je laatste geld volledig in een nieuwe website te steken. Zonder online marketing is jouw website namelijk… Precies, een duur visitekaartje. 😉

Wanneer budget een beperkende factor is, moet je kijken naar de absolute must-haves. Wat is op de website onmisbaar en welke onderdelen zijn niet noodzakelijk voor online succes? Probeer concessies te doen in functionaliteit, zodat er budget beschikbaar blijft om aan de zichtbaarheid van jouw website te werken.

5) Zoek geen webbouwer

“Huh, maar ik heb toch een webbouwer nodig voor een nieuwe website?” Dat klopt! Maar een veelgemaakte fout is dat organisaties op zoek zijn naar alleen een webbouwer. Terwijl het gewenste eindresultaat online succes is, zijn ze op zoek naar een webbouwer die alleen de website maakt. Je voelt het misschien al een beetje aankomen, maar je mag geen online succes van een webbouwer verwachten. Online marketing is een expertise op zichzelf!

Er zijn hier meerdere scenario’s mogelijk

  1. Je bent op zoek naar een webbouwer die samenwerkt met jouw online marketeer
  2. Je zoekt een partner die alle expertise onder één dak heeft.

Het is van groot belang dat deze partijen (of teams) nauw met elkaar samenwerken aan jouw online succes.

6) Nieuwe website klaar? Nu begint het feestje!

Is jouw nieuwe website er klaar voor? Dan kan het feestje, dat Online Marketing heet, beginnen! Zorg ervoor dat jouw verschillende type producten op de juiste manier aan de man gebracht worden. In online marketing is het van belang dat jouw strategie binnen een systeem ontwikkeld wordt, want alleen op die manier kan er gemeten worden of de strategieën werken.

Doe het niet alleen, zorg voor
een goed marketingteam om je heen

Zoek een leverancier voor het uitdenken en uitvoeren van de online marketing campagne(s) en probeer dit vooral niet zelf te doen. Het is van belang dat het meeste rendement uit jouw budget gehaald wordt en dat gaat je enkel lukken met een gerenommeerde marketingstrateeg.

Wil je reageren? Welk inzicht of welke tip is het meest waardevol voor jou? Wat ga je toepassen? Ik lees graag wat er in je opkomt. Het onderwerp van deze blog gaat veel ondernemers aan, dus voel je vrij om dit artikel te delen met je netwerk. Dat zal je netwerk enorm waarderen! 😉

Bedankt, voor de tijd én jouw aandacht. Ik kijk uit naar je reactie.

Slimmigheid van Roel

Wil jij écht opvallen in je netwerk?

Ga je zelf aan de slag met LinkedIn? Of wil je juist samen met collega's een front vormen in jullie netwerk? Dat juichen we alleen maar toe!

Deel dit artikel

Slimmigheid van Roel

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Gratis inspiratiesessie t.w.v. €240

Door-de-bomen-het-bos-weer-zien-koffietje
met Roel of Elwin

Wij zorgen voor een koekie

Blog

INTERESSANTE ARTIKELEN VAN ALLE HELDEN

Was dit artikel interessant? Dan is het zeker de moeite waard om ook artikelen te lezen van andere helden.