blog

Personal branding in 2022

Personal branding, dat is vast niks voor jou… Daar ben je veel te nuchter voor. Laat jou maar gewoon je ding doen en vooral niet te veel in de spotlights staan. Maar ja, je hoort wel overal dat je ‘iets met personal branding in 2022 moet’.

600 jaar geleden was jouw wereld een stuk kleiner. Je woonde je hele leven in hetzelfde dorp en als je iets nodig had wist je precies bij wie je moest aankloppen. De hoefsmid had blijkbaar al lekker aan zijn branding gewerkt, hij is de go-to-guy voor nieuwe ijzers onder de hoeven van je paard.

In een kleine gemeenschap is jouw plekje al gauw safe, omdat er vaak maar één specialist is. Maar die kleine gemeenschap is verleden tijd. De hele wereld staat in verbinding met elkaar en opeens is iedereen een specialist of zelfbenoemd expert. Nee, tegenwoordig moet je een stuk harder je best doen om zichtbaar te zijn in ‘jouw dorp’. Jouw netwerk.

Iedereen is fan van z’n moeder

Als je jouw partner wilt verrassen met een spetterend gerecht, kun je twee dingen doen: Googlen of je moeder bellen. Moeders heeft altijd een goed gerecht paraat. Zij is jouw specialist als het gaat om de lekkerste gerechten. Klinkt als mooie personal branding!

De echte uitdaging ligt buiten je directe netwerk

In je directe kring van familie en vrienden weet je precies wat je aan wie hebt. En anderen weten wat ze aan jou hebben. Die personal branding zit wel snor. De echte uitdaging begint als je dezelfde bekendheid wilt verwerven in je grotere netwerk. Bij mensen die je eigenlijk niet zo goed kent, maar van wie je wel graag wilt dat ze jou erkennen om je expertise.

Hoe ga je mensen fan van jou maken zoals jij dat van je moeder bent?

Van de markt naar LinkedIn

Laten we beginnen met de mindset van de mensen die je wilt bereiken. Vroeger stond je op de markt en vertelde je voorbijgangers wat de beste aanbiedingen van de dag waren. En weet je wat het mooie is? Het werkte nog ook! Mensen op de markt liepen daar niet per ongeluk. Ze kwamen met een doel naar de markt. Met een boodschappenlijstje en kristalheldere koopintentie.

Mensen zitten niet op LinkedIn om iets te kopen

En precies die koopintentie is één van de grote verschillen met de moderne markt van tegenwoordig: LinkedIn. Jouw netwerk zit niet op LinkedIn om iets te kopen, maar meer om inspiratie op te doen of een leuk weetje mee te pikken voordat ze snel weer verder gaan met hun dag. Ze zitten daar voor zichzelf, niet voor jou! Ook al geef je ze jouw beste aanbieding, je slaat de plank meestal compleet mis.

LinkedIn is een zakelijk platform en vanuit die gedachte denken veel marketeers dat het dé plek is om je aanbod te verkondigen. Het is zakelijk, dus waarom niet je aanbod pushen? Dat moet je netwerk wel leuk vinden! Maar je kunt er niet verder naast zitten. Niemand zit daar op te wachten.

Maar hoe doe je het dan wel?

Gedraag je als een mens

Je als een mens gedragen. Hmm, dat klinkt makkelijk. Bijna een open deur, Roel! Dat klopt. Ik begrijp niet waarom het zo weinig mensen lukt om zich écht als een mens te gedragen. Laat mij jou leren kennen en vertel bijvoorbeeld wat jij tof vindt, zodat we op een ander level een connectie kunnen maken. Je wilt maar al te graag over je werk praten en dat is ook logisch, want het is je passie. Besef wel: het is jouw passie, niet die van anderen.

Bespreek de problemen van je klant … en jouw oplossing

Maar waar kan je dan wel over praten? Moet het dan allemaal super persoonlijk en over je kinderen gaan? Nee! Het moet helemaal nergens over gaan. Het mag gaan over de dingen waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Voor veel mensen is dat het oplossen van een probleem voor hun klant of collega. Hoe tof zou het zijn als jij een probleem van een klant omschrijft én daar een mogelijke oplossing voor geeft? De kans is groot dat prospects in jouw netwerk tegen dezelfde problemen aanlopen en dat je ze kan inspireren met jouw inzichten. Dan ga je opvallen. Dan gaan mensen waarde hechten aan wat je vertelt. En kijken ze uit naar je volgende post!

Dat is netwerken. Zo maak je een echte verbinding met je netwerk. En misschien ook wel met mensen buiten je netwerk.

Hoe begin je met personal branding in 2022?

Oké, Roel… Even concreet. Waar moet ik beginnen? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je het zelfstandig gaat doen of dat je er hulp bij wilt hebben. Ga je in je eentje met personal branding aan de slag of wil je ook collega’s meenemen? Op basis van die keuze kun je jouw pad gaan uitstippelen.

Voor teams begin ik met een personal branding workshop. Zodat jouw collega’s begrijpen wat personal branding in 2022 is en hoe belangrijk het is voor hun loopbaan. Maar voor nu wil ik stilstaan bij hoe jij zelfstandig een start kunt maken. Dat doe je in 4 stappen:

  1. Bepaal je doelgroep
  2. Bepaal jouw tone of voice
  3. Noteer 10 (kleine) pijnpunten van je doelgroep
  4. Schrijf je volgende post over 1 van die 10 pijnpunten

Doorloop deze stappen en stuur vooral je volgende LinkedIn-post naar me toe voordat je hem plaatst. Dan geef ik je graag vrijblijvend feedback!

Slimmigheid van Roel

Wil jij écht opvallen in je netwerk?

Ga je zelf aan de slag met LinkedIn? Of wil je juist samen met collega's een front vormen in jullie netwerk? Dat juichen we alleen maar toe!

Deel dit artikel

Slimmigheid van Roel

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Gratis inspiratiesessie t.w.v. €160

Door-de-bomen-het-bos-weer-zien-koffietje
met Roel of Elwin

Wij zorgen voor een koekie

Blog

INTERESSANTE ARTIKELEN VAN ALLE HELDEN

Was dit artikel interessant? Dan is het zeker de moeite waard om ook artikelen te lezen van andere helden.